Alla inlägg den 9 januari 2007

Av violita - 9 januari 2007 23:55

Läsfåtöljen fick vänta en stund eftersom vi fick cravings efter glass vilket vi förstås inte hade hemma så jag beslöt mig för att baka en kaka. Inspirerad av vår kära vän, bakmästaren Maria (mer om henne senare), tänkte jag experimentera lite. Resultatet blev en kladdig citron- och lavendelkaka som blev riktigt god. Här kommer receptet:

2 ägg
1,5 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk lavendelsocker (från Österlenkryddor)
1 msk pressad citron
50 smält margarin

Blanda allt och grädda cirka 10 min i 175 grader. Ringla citronhonung över (t.ex från Bisysslan)

På tal om Maria. Hon är helt sinnessjuk! Bakar sjukt goda kakor och godis snabbare än att du hinner blinka. Förra veckan när vi hade haft middag hemma hos Karin och Simon inte hade bakat sin berömda tigerkaka och M fick stå för desserten som vanligt så gjorde hon en helt magisk äpplekaka. Och jag skämtar inte; det tog 15 sekunder från att hon bestämt att hon skulle göra äpplekaka tills den låg i formen redo att gräddas. Det var helt ärligt den godaste äpplekaka jag ätit någonsinn. Det är surrealistiskt. Hon borde starta ett café, hade varit så grymt.

Mat
Av violita - 9 januari 2007 23:07

Tänkte passa på att skriva lite medan tevattnet kokar upp. Nu är lägenheten (ganska) städad och jag har tänt ljus i alla vinklar och vrår. Det blev en bra dag precis som jag kände på mig. Nu ska jag avsluta den med att dricka en kopp av det goda julteet som jag har fått av hanna i läsfåtöljen och läsa resten av dagens tidning och sticka lite på pannbandet som mamma ska få. Kanske tar jag mig en pepparkaka också.

Av violita - 9 januari 2007 20:27

Calle Calle Calle Bildt. Trodde han på allvar att han kunde få fett med cash från ett företag som springer Putins ärenden och vill dra en fet gasledning genom hela jävla Östersjön och ha aktier i ett annat förtag som utvinner olja i självaste Saudiarabien samtidigt som han är utrikesminister utan att detta skulle uppattas som något skumt för att inte säga direkt olämpligt? Avgå Bildt och ta hela regeringen med dig, ¡por favor!

Av violita - 9 januari 2007 14:59

När jag tog upp tidningen i morse och såg förstasidan kände jag på mig att detta kommer bli en bra dag. "Bildts affärer tung börda för Reinfelt" -Överåklagaren har inlett en utredning om mutbrott Det finns inget som får dagen att starta på en bättre sätt än att läsa att Den Svenska Regeringen har problem.

Efter tre goda valnötsbrödsmackor med ost och sallad drog jag en sväng till hemtex för att kolla in gardiner. Och ta-dam! De har massor av tremetersgardiner och dessutom rea. Hittade perfekta vita gardiner till arbets/läs/matrummet för 250:-. Nu ska vi bara få upp gardinstängerna. Hoppas Marias erbjudande om hjälp med slagborrning står kvar. Köpte även myspläden jag klämt på lääänge och tre kuddar som var perfekta i storlek till det überfantastiska handbroderade kuddöverdraget med knypplad spets som jag köpt på min hemliga skattkammarsecondhandaffär. De passar perfekt i gästrummet. Nu vill jag bara att hantverkarna ska komma och måla om. Är sådär snyggt med lila väggar och skåp...

Sen gick jag in på min mail och såg att jag fått mail från käraste Emilie. Blev så himla glad. Ska nog ringa henne ikväll.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards