Alla inlägg under februari 2007

Av violita - 21 februari 2007 21:17

Jag har en hel del tankar och åsikter om betygsystemet. Det vet nog många av de som känner mig. Men detta tänkte jag inte skriva något om idag. Vad jag tycker om den svenska regeringen är inte heller någon hemlighet. Därför tänkte jag inte heller dryfta något om denne.

Men däremot tänkte jag skriva lite om förslaget det verkar som de tänker verställa, nämligen att språk och matte i gymnasiet ska värderas högre och ge pluspoäng i betyget. Thank you and about time! Matte och språk är ämnen som jag och många med mig anser vara viktiga kunskaper i samhället. Viktiga och samtidigt svåra att tillägna sig.

Att lära sig ett främmande språk är svårt och tar lång tid. Väldigt lång tid. De flesta håller nog med om att det är svårare att lära sig ett språk ju äldre man är. Det finns t o m forskare som hävdar att det är omöjigt att få ett felfritt uttal av ett språk vars inlärning börjar efter puberteten. Portarna till de delar av hjärnan som används för detta stängs - för alltid. Visserligen kan du lära dig stora mängder grammatik och ord, men det kommer alltid att höras att du inte är en infödd talare.

Talar du svenska har du gemensamt språk med ungefär nio miljoner människor och kan göra dig dig förstådd hos ytterligare ett par miljonger. Talar du även mandarin (kinesiska) har du ytterligare mer än en miljard att språka med (dock med stora regionala skillnader) och kan du hindi finns det ungefär en halv miljard människor att diskutera vädret med. Engelskan har över 320 miljoner förstaspråkstalare och spanskan lite mer, lägg sedan till alla andra som kan dessa språk utan att ha det som förstaspråk. Det blir väldigt många människor.

Varför har man då behållning av att kunna prata med alla dessa människor? En person kan ju under sin livstid inte ens prata med de nio miljoner som pratar svenska. Varför ska man då lägga ner timme efter timme på att plugga in glosor och grammatiska regler?

För att förstå en kultur på djupet är språket oerhört viktigt för att inte säga nödvändigt. Kring detta är allt det andra uppbyggt. Det talade språket är det mest utbredda, men det finns även andra som teckenspråk och punktkroppskontakt för döv/blind/stumma. Alla människor har rätt till ett språk och oavsett vilket du använder är det själva grunden för mänsklig samverkan. Därför måste barn och ungdomar språkinlärning av främmande spåk uppmuntras och främjas. Genom att kunna flera spåk har man möjlighet att samverka med fler människor, få fler infallsvinklar. Ökad kunskap om det ”främmande” ger ökad förståelse och därmed mindre risk för konflikter.

Istället har gymnasister taktikvalt bort språk till förmån för andra, lättare kurser för att öka betygssnittet. Kurser som specialidrott kan vara nog så värdefulla och fotbollsmatcher har antagligen både startat och avhjälpt konflikter. Men fotboll kan utövas på fritiden, medan det är svårare att själv lära sig ett språk utanför skolan. Och som konflikthanterare är gemensamt språk överlägset. Därför välkomnar jag nu att detta hårda, men viktiga arbete premieras och hoppas bara att vi som tragglade verb på både det ena och andra språket innan detta kom på tal även kan få ta del av premieringen.

Av violita - 21 februari 2007 16:49

Hej hej stefan. Det var roligt att få sig en stefandos. Allting är väldigt deprimerande idag. Det har varit milt väder ett par dar och så bam! börjar det snöa. Fattar du vad pepp det kändes att se solen igen och promenera i parken som är helt fylld av snödroppar och vintergäck och tillochmed tusenskönor och fågelkvitter. Okej att den totala avsaknaden på riktig vinter har varit inte så lite läskig och famtum var att jag såg pelargoner blomma lillejulafton - utomhus! Men. Det förändrar ju inte faktumet att vårens känns å så lockande. Och så kommer snön igen. Ett vitt täcke som skyler alla hundbajsar och gnistrar i solen hade jag kanske stått ut med men ute är det bara helt grått förutom snöflingorna som "faller" horisontiellt. Jag skämtar inte. Hade man lagt ett vattenpass i snöriktningen hade den lilla luftbubblan legat precis i mitten och signalerat att här är det okej att spika om man vill att tavlan ska hänga rätt. En ljusning i tillvaron är att i helgen blir det värsta San Jeronimo-reunión i Växjö. Sjukt kul! Om det nu inte var så att jag inte kan åka för att jag har ett skolarbete som ska lämnas in på måndag och jag inte ens är i närheten av att vara klar. Fattar du så bull? Tänk så hade man varit ledig en vecka istället och så hade alla kunnat komma hit, inklusive Stiff-boy, och så hade vi kunnat ha picnic i parken och spela musik och dansa. Och så hade det varit varmt. Det hade varit mycket bättre ju. Jag hoppas du fattar vilken tur du har som är därborta och att du värdesätter tiden där. Snart är du hemma igen och det tycker visserligen jag är bra. Men när du väl har landat i Svea Rike vet du inte när du får se solen och gå barfota igen. I dessa tider av klimatförändringar kan man inte vara säker på att sommaren kommer hit någonsinn igen. Eller kommer den i överflöd och svämmar över hela Skåne innan du ens hunnit hit och hälsat på. Fattar du? Malmö kanske blir ett nytt Atlantis. Gömt under en hel jävla ocean. Tänk på det! Det hade fan varit bull. Gu vad depressivt allt blev nu. Ville mest säga hej, hoppas du har det bra, jag tänker på dig och längtar tills vi kan ses. Besitos, ida

Ovido - Quiz & Flashcards