Alla inlägg under maj 2007

Av violita - 18 maj 2007 00:01

Idag har jag för första gången försökt mig på att göra marmelad. Rabarber- och ingefäramarmelad. Rabarbern har jag plockat i föräldrarnas trädgård. Iklädd blommig sommarklänning stod jag sedan där och skar rabarber i vårt gulliga och för närvarande perfekt välstädade (tack vare fredrik) kök på äkta präktigt inredningstidningsmanér. Marmeladen ska jag sedan, förutsatt att den blir bra, tappa på fina glasburkar och bjuda på tillsammans med nybakade scones på nästa tebjudning. När jag blandat marmeladingredienserna så diskade jag disken som blivit för att sedan blötlägga ekologiska black eye-bönor som jag tänkte göra bönsallad på imorgon.


Jag förstår om männiksor tycker att jag är så präktig att de spyr. För att balansera bilden lite kan jag berätta att jag alltid gör skoluppgifter i absolut sista minuten, alltid springer till bussen, alltid glömmer födelsedagar och skrämmande ofta går klädd i mjukisbyxor, tjocktröja, raggsockar och håret uppsatt i britneytofs. Men min präktghetsnivå ligger nog ändå i nivå med en bullbakande pensionärs.

Mat
Av violita - 13 maj 2007 15:42

Hela vår trappuppgång är helt nedstänkt av vad som verkar vara blod. Känns inte så himla trevligt. Däremot var det jättehärligt att gå med lilltofsen i Pildammsparken. Utom när vi blev jagade av en galen gås som sprang mot oss, väste och fällde ut vingarna. Nu måste jag gå och handla mat för det är helt tomt över allt. Till frukost åt jag falafelbullar i hamburgerbröd med hallon- och banansmothie till. Inte alls så äckligt som det låter men så kan man ju bara inte ha det.



Av violita - 12 maj 2007 21:17

Då är det dags för en orgie i minikjolar, bombastiska arrangemang och usel engelska.


Men jag ska nog knåpa med lite kort samtidigt som jag ser på ESC som det numera kallas. En kompis brorsa har fått barn idag så det ska bli ett bebiskort åtminstone hade jag tänkt.


Nu fick jag en pälsboll i knäet. Lilltofsen är ju här och han är väldigt gosig av sig stundtals.

Av violita - 11 maj 2007 18:40

Fick för mig att jag bara måste ha min bebis här så om en halvtimme ska jag ta bussen till syrran och hämta honom. 50 minuter tar det. Enkel väg. Väl där har vi fyra minuter på oss att lämna över hunden och hoppa på bussen ner hit igen. Jippi jippi jippi! Min älskling ska komma hit! Fredrik står och säger en massa förhållningsregler till mig nu om var han får och inte får vara.

Ost

Av violita - 10 maj 2007 13:58

Lillasystern H fick vääärldens bästa idé igår. Hon gick och köpte en massa god mat och tog med sig lillebrodern H hit och fixade värsta kvällen. Fem olika sorters ost från Möllan Ost, gott bröd, sallad, grönsaker och sjukt god ingefära- och rabarbersirap som passade fantastiskt ihop med osten. Och rött vin till det. Sen blev det mandelflarn med hallonsorbet och persikoglass och ingfärarabarber. Det var nog sjukt gott med jag var så mätt att jag inte orkade en bit. Ska ta det ikväll istället. Och såklart kaffe och kaffelikör och tre laddningar vattenpipa. Fast det var det bara jag och syster H som ville ha.


Sen avslutade vi kvällen med att se A Clockwork Orange men jag blev så trött att jag somnade precis när han kom till fängelset.


Jag och syster H kom överens om att jag är en bra värdinna och hon är en fanastisk kock och bagare. Bra kombination.

Mat
Av violita - 10 maj 2007 03:54

OMG, MacGyver på femman!

Av violita - 7 maj 2007 13:39

Idag presenterades en sifoundersökning över svenskarnas attityder kring klimatförändringar. Det visade sig, inte helt oväntat, att unga män bryr sig minst om klimatförändringarna och gör minst för att minska dem. Senare idag läste jag att Sverigedemokraterna vill locka fler kvinnor eftersom deras väljare främst består av unga män. Det är också allmänt känt att det är unga män som slåss på krogen, kör för fort, skaffar kamphundar, super mest och tar oproportinellt stor plats i klassrummen.


Jag börjar bli trött på dessa unga män. Finns det någon möjlighet att man kan ta hela bunten och deportera dem till en ö någonstans där de kan supa, slåss och köra bil för hela slanten? Sen kan de få komma tillbaka när de tagit sitt fönuft tillfånga och vill vara med och bidra till att skapa en bättre värld. Jag ska undersöka saken.

100

Av violita - 6 maj 2007 16:56

Nu har statistiken kommit över sökande till höstens program på högskola och universitet. 100 personer (varav jag är en) har sökt i 1a hand till logopedprogrammet i lund. 90 kvinnor och 10 män. Totalt har 507 personer sökt, alltså inte bara de som sökt det i 1a hand. Det finns 26 platser tror jag. I höstas var antalet förstahandssökande 175. Det är en jäkligt stor nedgång. Detta tillsammans med mitt splitternya högskoleprovsresultat talar för att jag kommer in. Fast man vet ju aldrig. Men jag vet inte ens om jag har lust att plugga till hösten. Men det är ju alltid trevligare att komma in och tacka nej än att brutalt rejekteras.

Ovido - Quiz & Flashcards