Alla inlägg den 18 maj 2007

Av violita - 18 maj 2007 15:31

Nu är jag klar med marmeladen. Det var väldigt enkelt att göra och den blev grymt god. Jag gjorde en mindre sats, 400 gr rabarber istället för 1 kg och bytte ut 100 gr av sockret mot ingefärasyrup istället för att har skivad ingefära i. Det blev två burkar marmelad.


Nu vill jag prova att göra en massa andra sorters marmelad, men det får vänta ett tag.

Mat
Av violita - 18 maj 2007 01:18

70% rätt på snabbquiz om design och inredning. Det är väl ändå godkänt?


För att testa dig så trycker du på "snabben" under rutan mitt på sidan. Andra snabbtest hittar du i vänstra kolumnen under "snabben".

Av violita - 18 maj 2007 00:01

Idag har jag för första gången försökt mig på att göra marmelad. Rabarber- och ingefäramarmelad. Rabarbern har jag plockat i föräldrarnas trädgård. Iklädd blommig sommarklänning stod jag sedan där och skar rabarber i vårt gulliga och för närvarande perfekt välstädade (tack vare fredrik) kök på äkta präktigt inredningstidningsmanér. Marmeladen ska jag sedan, förutsatt att den blir bra, tappa på fina glasburkar och bjuda på tillsammans med nybakade scones på nästa tebjudning. När jag blandat marmeladingredienserna så diskade jag disken som blivit för att sedan blötlägga ekologiska black eye-bönor som jag tänkte göra bönsallad på imorgon.


Jag förstår om männiksor tycker att jag är så präktig att de spyr. För att balansera bilden lite kan jag berätta att jag alltid gör skoluppgifter i absolut sista minuten, alltid springer till bussen, alltid glömmer födelsedagar och skrämmande ofta går klädd i mjukisbyxor, tjocktröja, raggsockar och håret uppsatt i britneytofs. Men min präktghetsnivå ligger nog ändå i nivå med en bullbakande pensionärs.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards