Alla inlägg den 23 december 2007

Av violita - 23 december 2007 20:59

Min chef har problem med vikten. Inte sin egen utan min. Femtitusen gånger i veckan känner hon att hon måste kommentera min kroppsform. "Du er så tunn. Skal du ikke spis litt kage?", "Er du så tunn för at du er vegetarian, spiser du bare sallat?", "Du får spis litt mer slik og kage (du får äta lite mer godis och kakor)". "Ta en snegle (chokladfyllda wienerbröd) så du ikke er så tunn". Igen och igen och igen. Hon säger också att jag är så liten att hon aldrig kan hitta mig eftersom jag döljs av klädställen. Så jag måste spis litt mer kage. Okej, I got the message. Jag har inga former och borde käka mer wienerbröd till frukost. Tack för rådet, jag ska överväga det men snälla lägg ner nu.


Det är rätt intressant hur det ses som fritt fram att kommentera smala personers kroppar, men det omvända är helt otänkbart. Tänk om jag gick runt och sa till folk "Du er så tyk, måske skal du ikke spis kage til morgenmad (Du är så tjock, kanske ska du inte äta kakor till frukost)" "Spis nu ikke mer snegler så du ikke blir så tyk." Det hade ju inte blivit så populärt. Kan vi inte bara enas om att lämna varandras kroppar ifred, smala som tjocka. Aiight?

Av violita - 23 december 2007 20:01

Foto: Emma Svensson för Adrian Recordings


Nu sitter jag bara här i soffan och är helt slut. Det ska bli sjukt skönt med tre dagars julledighet. Har jobbat 47 timmar den här veckan, köpt julklappar och varit på Familjen-spelningen. Jag trodde verkligen inte att jag skulle orka men efter mitt tiotimmarpass var slut klockan 22 åkte jag hem och bytte kläder och tryckte i mig lite choklad och öl hemma hos Karin och sen drog vi (jag, Karin, Simon, Per, Johan och Klas) till Jeriko. Och såklart var Familjen överjordiskt fantastisk och vi stod längst fram och dansade i en enda svettig hög. Jag var hemma igen vid halv tre. Och fastän jag inte tyckte jag hade druckit knappt någonting var jag helt förstörd dagen efter och arbetsdagen verkade aldrig ta slut. Jag ville bara kräkas på alla jobbiga kunder (hej jag ska ha en julklapp till min tjej/fru/mamma/dotter och jag har iiiingen aning om vad jag ska köpa eller vilken storlek det ska vara). Men det var så värt det.

Ovido - Quiz & Flashcards